søndag 4. oktober 2009

Oktober-troll

Sent ute med spekulasjonene denne gangen. Jeg har heller ikke studert listen av kommende filmer så veldig nøye denne uken, men jeg har en ganske omfattende liste fra tidligere som jeg har sortert og ryddet opp i. En del filmer forsvant ut av listen denne måneden fordi de blir vist på film fra sør. Men noen andre filmer står overraskende fortsatt der, fordi de ikke fikk premiere i september likevel slik opprinnelig annonsert. Vi sitter igjen med:
  • The limits of control (USA 2009, Nordisk film, ubestemt). Siste film fra Jim Jarmush. Dette er et meget hett tips, han er godt likt på Cinemateket. Skulle opprinnelig ha premiere i september, men har ikke hatt det ennå.
  • Looking for Eric (Belgia/Storbritania/Italia/Frankrike 2009, 2009-10-16). Virker som en skikkelig europeisk film som er en lett blanding av komedie og dokumentar. (Jeg må også si at dette opprinnelig var Jens sitt tips, ikke mitt). Også vist i Haugesund i år.
  • Barn (Island, 2008, 2009-10-30) eller Foreldre (Island, 2007, 2009-10-30). En stund siden sist vi fikk en film fra Island nå. Iflg mine notater var sist "Noi Albinoi" i september 2003, og såvidt jeg husker sa Langlo noe om at dette var et undervurdert film-land det kom mye bra fra, så da er det vel på tide? Dette er en duologi (er det et ord? hva er egentlig en trilogi med bare to episoder?) som utforsker forholdet mellom barn og foreldre. Virker som typisk cinematek-mat dette.
  • A serious man (USA 2009, Focus, 2009-11-06) Coen-brødrene, sier ikke mer...
  • Man tenker sitt (Sverige 2009, Arthaus, 2009-11-06) Drama fra en Svensk forstad, "Med et rått filmatisk uttrykk formidler den urovekkende stemninger, inspirert av poeten og filosofen Henry David Thoreau."

1 kommentar:

  1. Her ble jeg altså dobbelt-lurt, for siden trollene i månedsvis har vært filmer ganske nær premiere-dato (ofte har normal premiere vært senere samme måned) har jeg justert taktikken til å fokusere på filmer som har premiere de kommende 4-6 ukene.

    Men så kommer de altså og viser "The Imaginarium of Doctor Parnassus" med premiere 4. desember. Denne var ikke på radaren min en gang!

    (Mon tro hvilken film de egentlig var i forhandlinger om, som de ikke fikk vise likevel...)

    http://www.imdb.com/title/tt1054606/

    SvarSlett